EA Acquires UK Creator of Burnout 3 and RenderWare
REDWOOD CITY, Calif., July 28 – Electronic Arts (NASDAQ:ERTS) today announced an agreement to acquire Criterion Software Group Ltd. from Canon. With the acquisition, EA assumes Criterion’s studio in Guildford, UK; two globally recognized intellectual properties, Burnout and Black; and the RenderWare middleware technology.
Under a previous agreement, Criterion’s Burnout3 game is being published by EA and is scheduled for release on all major platforms in September. Criterion is also developing a highly-anticipated game known simply as Black. Both titles received strong critical support earlier this year at the recent E3 game exhibition in Los Angeles.
"This is a great fit," said EA Chairman and CEO Larry Probst. "Criterion offers us studio talent and a proven management team, globally recognized intellectual property and technology infrastructure that will accelerate our readiness on the next generation of consoles."
EA places a strategic priority on creating games with a set of tools and libraries that are shared among its studios. RenderWare and RenderWare4 – currently under development for next generation consoles – will be combined with EA’s technology to create a common framework for development. EA also plans to continue licensing the middleware technology to other developers.
"Combining EA’s tools and technology libraries with the existing RenderWare technologies will create a superior platform for game development," said Criterion CEO David Lau-Kee. "This system will provide the most powerful common technological framework for creating great games. Our work on RenderWare4, combined with EA’s next generation efforts, will also boost development efforts on the next generation of consoles which are expected to debut over the next two years."
"Our mission has always been to create exciting new franchises that appeal to the widest possible audience," said Fiona Sperry, Head of Criterion Games. "Within EA, we can now secure our future as one of the world’s leading development studios."
Criterion Games will be managed from EA’s UK Studio in nearby Chertsey, Surrey; the RenderWare business will remain in separate locations world-wide. RenderWare will be managed apart from EA’s local studios.
The acquisition is expected to close in 30-45 days, subject to regulatory clearances.
avec l'achat de renderware, ils detiennent les droits sur le seul middleware multiplateforme valable. Avec les nouvelles generations qui arrivent, bcp de studios qui n'auront ni le temps ni les moyens d'investir dans un moteur 3D maison vont surement se retourner vers renderware... et donc dans ce cas EA toucherais des royalties a chaque jeu vendu...
Ils veulent vraiment devenir les maîtres du jeu vidéo... Et bientôt ils vont racheter Free Radical Design, Zoonami... ?
Et puis ils s'enrichissent, s'enrichissent, s'enrichissent encore et encore, et de l'autre côté certains de leurs jeux ne sortent pas sur GC, ils font des jeux de merde... délocalisent Maxis, Origin, Ultima...
« Peuple, vous pouvez tout sans eux, eux seuls ne peuvent rien sans vous. » (« Idée sur le mode de la sanction des lois », Donatien de Sade)
Bordel, y'a plus que 2 solutions, une bombe ou une loi anti-trust ! Non parce qu'à force, vont finir par devenir les Microsoft des jeux vidéos...
Et même si je trouve ça dommage pour Pitof, dont j'avais beaucoup aimé le Vidocq, Catwoman s'est planté aux US, 17 millions de $ en 3 j pour 100 de budget, on peut espérer que l'adaptation EA n'atteigne pas les tops non plus... Oui c'est peu mais bon...
EDIT : Je parle de cinéma bien entendu, Catwoman incarnée par Halle Berry.
cesse donc d'écouter jeremy chatelain il va te griller les noeurones il a déja eu ma soeur (quoique......a t'elle deja eu des noeurones? je commence a douter )
Non, la licence appartient à ubi, et comme disait je ne sais plus quel newseur "puisque la licence appartient à ubi, si il y a un Far Cry 2... Non, en fait quand il y aura un Far Cry 2, il sera édité par Ubi"... et peut-être développé par Cryteck, c'est Ubi qui décide et Cryteck qui accepte ou non.
Là avec EA il s'agit de la création d'un nouveau FPS (remarque heureusement, car on commençait à en manquer de FPS... Je hais le grand public...).
Faut dire qu'EA n'a pas du trop apprécier le succés de Far Cry qui a même éclipsé leur Battlefield Vietnam ou le UT2004 d'infogrames. Du coup, crise de nerf du patron, on va chercher dans les caisses et comme elles sont pleines à craquer, on peut s'offrir la future nouvelle création du dernier développeur à la mode.
Mais Far Cry, c'est pour Ubi, foi d'Orin ! Ou alors mes infos sont erronées, mais je les ai vues à plusieurs reprises, j'en doute.